tabung nak gi haji

orang-orang bijak pandai

Thursday, January 19, 2012

perempuan merokok hebat sangat ker?????

assalamualaikum...

hari aku sentap sikit sebab aku baru tahu salah sorang staf aku merokok sayang seribu kali sayang nak kata tak cantek lawa gak tapi hancus fail terbakar bila kau tahu budak ni merokok muda lagi kot baru lepas spm dah rosak akhlak agaknya budak tu siapa la aku nak judge diorang ni...

mula2 dia kerja aku macam pelik tengok budak kejap2 keluar lepas tu keluar lagi last2 kantoi sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua apa la nak jadi budak2 zaman sekarang ni,bila dapat tahu jer aku terus hilang feel nak baik2 dengan budak ni..hebat sangat ker perempuan merokok ni???
.



aku nak tanya pendapat lelaki la kan korang nak ker perempuan kaki rokok jadi bini korang???kalau aku memang tak ar...!!!

kesan merokok terhadap wanita:
pertama opkos la barah paru-paru wanita dan lelaki berisiko untuk mengidap penyakit barah paru--paru so jauhi rokok...

kedua sukar untuk hamil bahasa kasar MANDUL kalau mengandung pun mesti baby tu ada masalah,contohnya kelahiran bayi paramatang...

ketiga merokok juga boleh menyebabkan masalah batuk,berkahak dan susah bernafas aku selalu tengok budak tu batuk2...so berhenti merokok kalau  nak hidup lama!!!

banyak lagi kesan-kesan merokok terhadap wanita ni nak tahu lebih lanjut google sendiri...

Cara yang boleh diamalkan untuk berhenti merokok:

Persediaan minda terutamanya untuk melalui tempoh `gian' pada dua hingga empat minggu pertama selepas berhenti merokok. Ingatlah anda akan berasa lebih baik dan sihat selepas tempoh itu berlalu.

Buangkan semua rokok yang ada dan segala barang yang berkaitan dengan rokok.

Elakkan suasana yang menekan (stressful).

Elakkan kawan atau persekitaran yang menggalakkan anda merokok.

Jangan cepat putus asa dan jangan sekali-kali mengambilnya walau sebatang pun rokok sekurang-kurangnya selama setahun.

Gunakan duit yang dapat disimpan (kerana tidak membeli rokok) untuk membeli sesuatu yang berharga atau sesuatu secara berkala seperti majalah.

Banyaklah berdoa supaya usaha anda itu dapat diteruskan dan mendapat sokongan daripada keluarga, kawan dan masyarakat amnya. Menguatkan keimanan dan bertekad untuk menjaga amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin.



Rangsangan dari luar seperti pengiklanan dan paparan idola remaja merokok perlu diberhentikan.

Memperbanyakkan ilmu pengetahuan mengenai gejala merokok dan melihat sendiri kesan buruknya terhadap manusia.




nota kaki busuk mu:


No comments:

Post a Comment

kalau korang rasa korang sweet sila komen....